Algemeen

“Lean is een filosofie afkomstig van het Japanse Toyota. Het is een systematische aanpak om bedrijfsprocessen continu te verbeteren om productie, veiligheid, kwaliteit, betrouwbaarheid en werkplezier naar een steeds hoger niveau te tillen.”
Dit is een definitie die vaak wordt gebruikt om duidelijk te maken wat het begrip Lean betekent.
Simpel gezegd betekent Lean “niet harder maar slimmer werken”.
Het is geen productietactiek of kosten reductie programma, maar een managementstrategie die toepasbaar is in alle lagen van een organisatie, omdat het te maken heeft met procesverbetering.

Lean werken heeft z’n oorsprong in een (productie)bedrijf: Toyota Productie Systeem(TPS) Deze manier van werken is echter in ieder bedrijf toepasbaar, omdat overal sprake is van processen.
Het Virginia Mason Hospital & Medical Center in Seattle is hét voorbeeld dat Lean werken ook in zorginstellingen toepasbaar is.

Sinds 2010 laat Huisartsenpraktijk Schultz en Van de Kerkhof zien dat Lean werken ook in de eerstelijns gezondheidszorg praktijkprocessen efficiënter kan laten verlopen.
Met Lean werken worden zoveel mogelijk verspillingen in de diverse bedrijfsprocessen geïdentificeerd om vervolgens te worden geëlimineerd.
Voorwaarde is wel dat “de bazen” werken aan een bedrijfscultuur die ontvankelijk is voor het Lean werken. Commitment begint bij de top in een bedrijf. Vervolgens hebben alle medewerkers een rol in het herkennen en elimineren van verspillingen en het verbeteren van processen.